10 discursuri TED pentru marketeri (en translation)
De ce ajung video-urile virale, care sunt elementele unei povesti reusite si cum poti transforma eroarea 404 intr-un sentiment pozitiv pentru utilizatori… descopera raspunsul la toate si multe altele in cele 10 discursuri TED de mai jos.
1. Rory Sutherland: Life lessons from an ad man
Dupa ce asculti cateva minute din discursul lui Rory Sutherland, intelegi de ce este vicepresedintele grupului Ogilvy UK. Presarat cu umor si multe lectii pe care le-a acumulat de-a lungul carierei sale in publicitate, Rory ne vorbeste preponderent despre puterea perceptiei, care poate schimba opinia publicului despre multe aspecte.
Mai mult decat atat, aflam din discursul sau ca modificarea valorii percepute a unui produs sau serviciu poate fi la fel de satisfacatoare pentru consumator ca si modificarea valorii reale a produsului. Un exemplu in aceasta directie sunt cerealele Shreddies, care nu se prea vindeau pe piata. Care a fost solutia celor de la Ogilvy? Schimbarea perceptiei consumatorilor:
Sursa imagine: coloribus.com
2. Steven Johnson: Where Good Ideas Come From
In acest discurs TED, scriitorul Steven Johnson ne ofera raspunsuri la intrebarea: “In ce spatii putem obtine un nivel neobisnuit de inovatie si creativitate?”Aflam de la el ca, de-a lungul istoriei, spatiile care au condus la o inovatie remarcabila au fost mai mult spatii haotice, decat unele organizate. De asemenea, aceste spatii devin un loc mai productiv cand sunt folosite de un colectiv, nu de o singura persoana, in singuratate.
Astfel, intr-un domeniu in care gasirea ideilor creative este la ordinea zilei, Johnson ne ofera cateva sfaturi practice care ne ajuta sa intelegem importanta locului fizic in care lucram, cat si importanta colaborarii.
3. Renny Gleeson: 404, the story of a page not found
Daca ai folosit internetul mai mult de o luna sigur ai intalnit pagina 404 – eroarea care apare atunci cand site-ul pe care esti nu gaseste ceea ce cauti. Este o pagina enervanta, pentru ca nu iti ofera ceea ce vrei. Renny Gleeson ne spune insa ca pagina 404 poate fi mai mult de atat. Dintr-o experienta negativa a utilizatorului, aceasta poate fi transformata intr-una pozitiva. Cum? Prin creativitate.
Un mesaj amuzant sau unul util – o gluma, un citat, statistici – imbracat intr-un design potrivit, poate transforma sentimentul negativ al utilizatorului cand da de un 404 cu un sentiment pozitiv. Rezultatul? In loc de un 404 care strica imaginea brandului tau, vei avea o pagina care o promoveaza. Si pentru ca o imagine face mai mult decat 1000 de cuvinte:
Sursa imagine: thegenielab.com
4. Andrew Stanton: The clues to a great story
Poate nu ai auzit de Andrew Stanton, dar cu siguranta ai auzit de povestile pe care le-a scris: Finding Nemo, Toy Story, WALL-E. Acestea au devenit animatii care au induiosat milioane de persoane. Insa povestile nu sunt rezervate doar pentru marile ecrane. Orice companie le poate folosi pentru a crea o legatura mai stransa cu publicul ei tina.
Fie ca sunt folosite pentru a transmite valorile companiei, cultura organizationala, procesele de lucru sau in prezentarea angajatilor, povestile sunt una dintre cele mai eficiente si subtile metode de promovare. Cum insa crearea unei povesti bune nu este tocmai usoara, Andrew ne ofera in discursul sau cateva linii directoare dupa care ne putem ghida.
Sursa imagine: whats-on-netflix.com
5. Dan Cobley: What physics taught me about marketing
Dan Cobley, fost Director de Marketing la Google, ne vorbeste despre asemanarile dintre fizica si marketing. Folosind legea lui Newton si legile termodinamicii, Cobley demonstreaza ca bazele stiintei functioneaza si in marketing.
In discursul sau, poti afla de ce brandurile de dimensiuni mari sunt greu de repozitionat pe piata, de ce ar trebui sa te axezi pe ceea fac consumatorii, nu pe ceea ce spun si cum branduri notabile, precum Toyota si Tiger Woods, si-au stricat reputatia.
6. Amy Lockwood: Selling Condoms In The Congo
In doar 4 minute, Amy Lockwood puncteaza foarte bine importanta unei lectii pe care o stim cu totii: intelege-ti publicul tinta. In cazul ei, insa, intelegerea publicului tinta putea face diferenta dintre viata si moarte. Lucrand in Republica Democrata Congo ca marketer care avea sarcina de a promova folosirea prezervativelor pentru a impiedica raspandirea virusului HIV, Amy a identificat greselile pe care ONG-urile care ofereau prezervative gratuite le faceau in comunicare.
Mesajul ei ramane simplu, dar deloc indispensabil: nu conteaza ce vinzi, cat timp te gandesti la cine este clientul tau si la mesajele care l-ar putea face sa-si schimbe comportamentul. In unele cazuri, chiar ai putea salva vieti.
7. Seth Godin: The tribes we lead
Daca lucrezi in marketing, sunt slabe sanse sa nu fi auzit de Seth Godin. Pe langa cartile sale renumite, are si unul dintre cele mai populare bloguri din lume, unde posteaza zilnic o idee care ne provoaca sa gandim.
In discursul The tribes we lead – bazat pe cartea cu acelasi subiect – Seth defineste triburile ca fiind: grupuri de oameni care au un interes comun si care vor sa fie condusi de persoane sau de branduri care fac schimbari pozitive in acea nisa. Recomandarea marketerului este sa gasim oameni care ne impartasesc interesele, formand astfel un “trib”, si sa colaboram cu ei pentru a imbunatati lumea in care traim.
8. Kevin Allocca: Why videos go viral
E greu sa nu-i invidiezi jobul lui Kevin Allocca. Fiind Head of Culture & Trends la YouTube, o mare parte din jobul sau implica vizionarea de video-uri online. Asa a ajuns sa identifice 3 factori comuni care stau la baza video-urilor care devin virale. Vorbim despre:
- Influentatori – fie celebritati, bloggeri sau youtuberi
- Comunitati online – Reddit, Meetup, GitHub, grupuri sau pagini de Facebook, site-uri populare (practic, oriunde gasesti oameni pasionati de lucruri similare)
- Momente care ne surprind – glume, intorsaturi de situatie, elemente neasteptate etc.
In 7 minute si 13 secunde, Kevin reuseste sa-si ilustreze punctul de vedere cu mult umor, fapt pentru care propriul sau discurs a devenit viral.
9. Alexis Ohanian: How to make a splash in social media
Alexis Ohanian, co-fondatorul platformei Reddit, ne impartaseste in scurtul sau discurs o lectie valoroasa si totodata putin inspaimantatoare:
“Pentru a-ti atinge obiectivele, este ok ca uneori sa pierzi controlul asupra campaniei tale in mediul online. Rezultatul ar putea fi unul de exceptie.”
Si, pentru a ne convinge ca pierderea controlului nu ar conduce spre rezultate catastrofale, Alexis ne ofera un studiu de caz despre cum organizatia Greenpeace si-a propus sa salveze balenele. Asa aflam de “Mister Splashy Pants”:
Sursa imagine: en.wikipedia.org
10. Adventures in Twitter Fiction: Andrew Fitzgerald
Fost angajat la Twitter, actual Chief Digital Content Officer la Hearst Magazine, Andrew Fitzgerald are o experienta vasta in crearea si distribuirea continutului pe platforme variate. In Adventures in Twitter Fiction, acesta ne explica felurile in care brandurile isi pot spune povestirile pe diferite platforme, cat si importanta de a povesti in timp real.
Andrew ne provoaca sa exploram zonele gri dintre realitate & fictiune si dintre lumea reala & cea digitala, intr-un mod pozitiv si chiar optimist.